۱۳۹۵ شهریور ۲۱, یکشنبه

شيطان به كلوخ بسته، اين شاه به حج رفته


 

این حج رفتن یک عملِ زیانبار اقتصادی برای مملکتِ ماست. امروز من آماری دیدم، حجِ عُمره پنج میلیارد دلار از اقتصادِ ایران رو میبره اونجا.
وقتی که شما تصویرِ یک پادشاهِ محتشمی رو که بر مردمِ ایران حکم میراند با اون حوله می بینید که زانو زده مقابلِ اون جعبه؛ خُب ببینید در ذهنِ عوام چه تاثیری می گذارد. و پادشاهِ ایران به نظرِ من محتشم تر و بزرگتر از این است که زانو بزند در مقابلِ این. اصلا گرفتاری ما اینجا بوده که زانو نزنیم مقابلِ اینها. یک مردِ عادی ایرانی میتواند برود زانو بزند؛ ولی پادشاهِ ایران که در واقع ۲۵۰۰ سال تاریخِ مملکت رو نمایندگی میکند و بر سرِ قبرِ کوروش کبیر می ایسته و سخنرانی می کند؛ ایشون با عجز زانو زده و دستش رو به دعا بالا آورده و متقاضیه یکچیزی از اون جعبه است، این، من نمیدوم شما چگونه این رو تعبیر و تفسیر می کنین. آقای زاهدی هم اونجاست و قطعا در این مراسم و مناسک کلوخ به شیطان هم پرتاب کرده حتما ایشون، سنگ زده به شیطان و سایرِ مراسم و مناسکی که یادگارِ، در واقع همۀ اینها یادگارِ روزگارِ در واقع بربریت هست که یک مردم، یک همچین چیزی، یک همچین مراسمی داشتند. خُب برای خودشان هم خوب بوده.
ولی در قرنِ بیستم، شاهنشاهِ ایران، تصورش را بفرمایید چه کوشش ها شد که این کار نباشد، مقاومت میکردند ایرانیان. این بزرگترین نمایندۀ اسلام است این حج. اون قوطی که ملاحظه میفرمایید، بزرگترین مرکزیتِ اسلام همون جعبه چوبی است که هیچی هم در اون نیست. بنابراین به نظرِ من عرض شود در مشروعیت دادنِ به این داستانِ خرافات سهم داشته ایشان. ایشون رو ما از مسئولیت نمیتونیم مبرا بکنیم. شما نگاه کنید به رفتارِ آتاتُرک یا خودِ شخصِ رضاشاه در ارتباط با همین حج رفتنِ مردم، ببیند چگونه اونها رفتار میکردن.






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.